Een hardnekkige gewoonte van hoogopgeleide professionals is om veel tijd en aandacht te besteden aan wat er fout gaat.

Nu is dat niet persé verkeerd.

Het op een constructieve manier stilstaan bij frustraties of problemen kan je uiteindelijk helpen om je eigen situatie en je werkresultaten te verbeteren.

(zie ook mijn eerdere artikel De Kunst van het Serieus Nemen)

Maar. (er is altijd een maar..) Als je niet oplet, gaat er door deze gewoonte een onevenredig deel van je aandacht naar alles wat er mis gaat en wat je graag anders had gezien.

Dan is er een kans dat je beeld van jezelf, je werk en de mensen om je heen onnodig negatief wordt.
En dat is niet alleen ontzettend jammer voor jezelf en je naasten, maar heeft ook grote gevolgen voor je productiviteit en effectiviteit. Die gaan namelijk omlaag!

In het boek The How of Happiness van Sonja Lyubomirsky staan superinteressante onderzoeken over geluk en succes beschreven. Met een heleboel tips om meer te bereiken in het leven en gelukkiger te worden, door het aanleren van positieve gewoontes.
Een aanrader dus!

Een van de meest effectieve gewoontes is ontzettend simpel en zelf aan te leren.
Deze gewoonte wil ik jullie dan ook niet onthouden.
Dit is hem:

Sta regelmatig stil bij wat er Goed is. 

Simpel hè?
Maar hoe zorg je nu dat dit een echte gewoonte wordt?

Een hele praktische en makkelijke manier om dit te doen is het bijhouden van een positiviteitsdagboek.


En speciaal voor de mensen die even moeten slikken bij het woord ‘positiviteitsdagboek’ dit intermezzo: 

Ik begrijp het. Dit was ook mijn eerste reactie toen ik me in coaching en training ging verdiepen en dit soort termen tegenkwam.

Ik wilde me helemaal niet bezighouden met al te blije Amerikaans-Tjakka-achtige praktijken.
Over een onrealistisch beeld gesproken… Het leven is nu eenmaal niet alleen maar vrijheid en blijheid. Er moet gewerkt worden, en prestaties geleverd, toch?

Maar wat als ik je nu zou vertellen dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het regelmatig opschrijven van positieve dingen in je leven, niet alleen je geluk, maar ook je gezondheid vergroot. En dat statistisch is aangetoond dat gelukkige en gezondere mensen productiever en effectiever zijn, en dus succesvoller!

Ik heb dit zelf bovendien aan den lijve ondervonden. Toen ik meer ging kijken naar wat er goed ging dan naar wat er mis ging, scheelde me dat niet alleen een hoop gepieker, maar was ik ook beter in staat op positieve wijze projecten te managen.

Geef het dus een kans, als is het voor een paar maanden.

En sta versteld van de resultaten! 😉 

Einde intermezzo.



Het bijhouden van het dagboek werkt als volgt.

Je schrijft simpelweg aan het einde van je dag op:

– wat er goed ging
– waar je trots op bent
– waar je blij mee bent
– waar je dankbaar voor bent

Of het nu gaat om een oplevering van een project waaraan je mee hebt gewerkt of dat je die dag een goede mail hebt gestuurd, schrijf het op!

Het kan zijn dat je heel lekker hebt gegeten, mooie schoenen hebt gekocht of een leuk gesprek hebt gehad met een collega.

Groot of klein, werkgerelateerd of niet, prestatie van jezelf of cadeau van een ander, het mag allemaal.
Het is niet nodig kritisch te zijn. De enige taak is op zoek te gaan naar tenminste 3 dingen die je onder het label ‘Goed’ kan scharen.

Doe dit vooral elke dag op hetzelfde moment, dan heeft het de grootste kans om uit te groeien tot een echte gewoonte.
Je kunt er speciaal een mooi boekje voor kopen wat je naast je bed legt, een document aanmaken op je computer, of een app voor downloaden.

(Er zijn een heleboel verschillende dagboek-apps te vinden, maar ook speciale ‘gratitude journals’. Te Amerikaans voor je? Pak dan gewoon een notitieblokje. Als je maar gaat schrijven!)

Volgens het onderzoek zou je al binnen 6 weken een effect moeten merken. De aandacht voor het positieve is dan een echte gewoonte geworden en je voelt je dan over het algemeen gelukkiger.

Hierdoor wordt je productiever en effectiever en zul je dus meer kunnen bereiken in je werk.

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen! Laat hieronder je reactie achter.