Verkopen.
Dit woord roept bij ingenieurs en andere bèta’s direct allerlei negatieve associaties op.
Commercieel gedoe, financieel gewin, dingen doen alleen maar voor het geld.
Ik merk het ook aan de afmeldingen voor mijn e-zine. Zodra ik zelf mijn producten wat nadrukkelijker aanbied, zijn er altijd meteen meer afmeldingen.
En toch blijf ik het doen.
Om twee redenen:
a. Omdat ik iets te bieden heb, waar niemand iets van af zou weten als ik het niet zou delen.
b. Omdat ik inmiddels zelf niet zo’n probleem meer heb met het idee van commercie of verkopen.
Voor veel bèta’s wordt het ‘onecht’ of sneaky, als het op verkopen of de commerciële kant aankomt.
Ze zeggen dan ook trots: ‘Nee, verkopen, daar ben ik niet van’. En knappen af op de collega’s van sales die ‘van toeten noch blazen’ weten.
Jammer van de negatieve energie, maar ook best curieus.
Want tegelijkertijd vertellen we elkaar en onszelf voordurend dat we juist moeten verkopen.
Bij solliciteren en presenteren zegt iedereen: ‘Ja, je moet toch jezelf/je product* toch verkopen’
*ontwerp/plan/rapport/voorstel.
Om vanwege de negatieve lading (die we er zelf op hebben gelegd) vervolgens stijf van de spanning voor een groep te gaan staan of een gesprek in te gaan.
Terwijl het doel van het houden van een presentatie of een overleg vaak heel positief is.
Je wilt iets delen met de wereld, je fantastische ontwerp laten zien, anderen iets leren of feedback op je product ontvangen.
Iets laten zien waar je hard aan hebt gewerkt, heel erg achter staat, iets dat technisch gezien heel gedegen in elkaar zit.
Daar wil je natuurlijk wel op een zo mooie en overtuigende mogelijke manier over vertellen.
Maar overtuigend willen zijn, en tegelijkertijd zo’n negatieve houding tegenover verkopen hebben, dat werkt niet.
Dan voel je veel spanning, ben je veel te kritisch op jezelf, zijn bepaalde woorden of uitdrukkingen ineens ‘not done’.
Alsof je probeert gas te geven maar tegelijkertijd weer op de rem gaat staan.
Niet handig.
Wat werkt nu wel?
Laat ten eerste het woord verkopen even voor wat het is.
En doe tenminste dit:
Bedenk voorafgaand jouw presentatie of gesprek, wat het is, dat je wil bereiken.
En meer specifiek: Wat is het dat je wil dat ander gaat doen na jouw presentatie of verhaal?
Wil je bijvoorbeeld dat…
- mensen je als deskundige gaan zien en voortaan weten te vinden bij een vraag over dat onderwerp?
- je een ‘ja’ krijgt op jouw voorstel?
- iemand gaat investeren in jouw product?
- de ander weet waar jij mee bezig bent, en daar weer anderen over vertelt?
Als je hier helder over bent, laat dit dan de leidraad zijn om je verhaal op te bouwen.
Benoem dit ook gewoon in je verhaal.
Dan ben je niet ‘sneaky’ aan het verkopen, maar gewoon eerlijk.
De komende tijd krijg je in mijn e-zine artikelen meer tips over het presenteren van jouw kennis, ideeën en plannen op een overtuigende en ontspannen manier.
Ik heb tenslotte nog een presentatietraining te verkopen 😉
Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Deel het hieronder!
Wil jij je verbeteren op het gebied van presenteren, en in één dag in een kleine groep collega’s hieraan werken? Dan kun je de eendaagse training Overtuigend en Ontspannen Presenteren boeken. Neem contact met me op voor meer informatie.
Geef een reactie