‘Ik had liever gevraagd wat ze mijn valkuilen vinden, dan had ik tenminste nog iets kunnen verbeteren.’
Dit zei een klant van mij laatst, toen we de feedback van haar collega’s, vrienden en familie bespraken.
In het kader van het coachtraject dat we met elkaar startten had ik haar gevraagd om alleen positieve feedback van haar omgeving te verzamelen.
Zulke feedback geeft enorm waardevolle informatie, wat een solide basis vormt voor een coachtraject.
Maar daar was deze klant het in eerste instantie niet mee eens. ‘Wat heb ik hier aan, om dit te weten, als ik hier toch al goed in ben?’, en: ‘We hebben naar goede dingen gevraagd, dus natuurlijk hebben ze positieve dingen opgeschreven. Dit hebben ze dus maar bij elkaar verzonnen.’
Deze scepsis kom ik vaak tegen bij bèta’s als het gaat om kijken naar kwaliteiten.
‘Gaan we niet teveel door een roze bril kijken?’, ‘Moeten we ons niet richten op verbeterpunten en oplossingen, is dat niet realistischer?’.
Nee hoor.
Want als er iets is dat niet realistisch is, dan is het alleen maar naar problemen en negatieve punten kijken.
Terwijl daar vanzelf al de meeste aandacht naar gaat.
Ga maar eens na: hoeveel tijd en aandacht gaat er in jouw leven naar wat er fout gaat, waar je last van hebt, wat je beter had kunnen of moeten doen?
En niet te vergeten: wat anderen beter hadden kunnen doen. 🙂
Dat gaat volautomatisch, daar hoef je helemaal je best niet voor te doen.
Probeer dus, wanneer je maar kunt, ook bewust te kijken naar de positieve kant.
Het is natuurlijk ook niet realistisch om alleen maar te kijken naar wat lekker loopt en goed en mooi is. (Of zoals iemand eens in een training zei: ‘dat zweverige tralalala, kijk eens wat een bloemetjes en alles is fantastisch gedoe’)
Maar begin er eens mee, met wat positiviteit. Als iemand met een plan komt waar je weinig vertrouwen bij voelt. Of wanneer je baalt van hoe een bepaald overleg is gegaan.*
Kun je dan ook kijken wat er wel goed is (gegaan)?
* En dit lijkt misschien een grote stap, maar dit geldt ook voor grotere zaken, zoals bijvoorbeeld de aanslagen die er momenteel worden gepleegd.
Je kunt daar alle aandacht aan geven, zoveel mogelijk de vreselijke beelden op tv zien, en dat als de werkelijkheid gaan zien.
Maar je kunt ook nog eens goed kijken naar je eigen realiteit op dit moment. Heb je het goed? Heb je een dak boven je hoofd en te eten, en hebben je dierbaren dat ook? Wat zijn de luxes en vrijheden die je in jouw leven kent?
Niet om de vreselijke dingen die gebeuren te ontkennen, maar om niet totaal in de greep van angst, negativisme of erger te komen.
Vanuit een realistischere mindset, waar je dankbaarheid kunt voelen voor wat je hebt, is het makkelijker in actie te komen: Laat van je horen, steun de politieke partijen en organisaties waarvan je vind dat ze het juiste doen om de situatie voor jezelf en anderen beter te maken.
Ik geef zelf graag aan Because we Carry en Stichting Bootvluchteling, om het fantastische werk wat zij doen om vluchtelingen(kinderen) te ondersteunen.
In het geval van positieve feedback en kwaliteiten, zoals bij mijn klant, gingen mensen heus niet ‘ineens van alles verzinnen’.
Wel was het mooi ze aan het denken te zetten, om eens bewust stil te staan bij iets waar ze geen last van, maar juist baat bij hadden.
Om ze de mogelijkheid te bieden dit uit te spreken en te waarderen. Dingen die mijn klant zelf misschien voor vanzelfsprekend aannam, of niet eens als een kwaliteit zag.
Eigenschappen waarvan ze dacht dat zij ze juist niet had, en/of blijkbaar heeft ontwikkeld door de jaren heen. Waardoor ze wat wijzer werd over zichzelf en haar beeld bij kon stellen.
En die valkuilen en verbeterpunten, daar kwamen we vanzelf wel op. Niet alleen zijn dit vaak doorgeschoten kwaliteiten, (een precies iemand kan pietluttig worden, iemand met een groot verantwoordelijkheidsgevoel kan in controledrang schieten etc.), het zijn meestal de dingen waar mensen zelf ook last van hebben.
Toch gaat mijn klant nog wel even vragen wat haar omgeving ziet aan verbeterpunten.
Ik ben benieuwd of dat een realistischer beeld gaat opleveren. 🙂
Geef een reactie